Opera di Fiori again

Malenas Ernmans nysläppta album "Opera di Fiori" är ett sant mästerverk. It makes me loose my breath. (Allt låter mycket bättre och mer dramatiskt på engelska.)
Fagra Malena Ernman är som känt mezzosopran. För mindre operagalna mänskor, så kan jag ta tillfället i akt att berätta något jag faktiskt kan något om!
En mezzosopran har den "mellersta" rösten. Alltså lägre än en sopran. Sopranen har den högre rösten som sjunger högre toner än mezzosopranen och har ofta huvudroller i operor.
Som sagt, Ernman är mezzosopran, men på denna cd sjunger hon flera stycken som egentligen tillhör sopranrepertoaren. Alltså, hon går högre än hon egentligen gör. (Tänkte skriva kan, men hon kan allt.) Jag blir så beundrad av denna människa. Jag längtar så tills 29 juli då jag ska få höra hennes ljuvliga stämma live i Dalhalla!!♥ (Inte första gången, dock, hehe.)

 

Nu svider ögonen av trötthet. Vi hörs imorgon, då är jag ledig.

Puss / Emma


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0